‘Een specie van swarte boontjes gelijck Boontjes-holwortel daer sij swart water van maken en warm indrincken’ — Pieter van den Broecke, 1616

Raymond Jongejeugd, Voormalig Manager Bazar Coffee & Tea: “Er zijn flink wat ontwikkelingen gaande op het gebied van specialty coffee’s. Met Bazar 1616 willen wij hier samen met de horecaondernemer op inspelen. Naast onze drie huidige espressomelanges, bieden we daarom nu ook een bijzondere single origin coffee aan. De kenmerkende koffiesmaak en -beleving zorgen voor een zeer onderscheidend karakter. Bazar 1616 zal slechts in enkele tientallen geselecteerde horecagelegenheden verkrijgbaar zijn, daar waar de aandacht en beleving rondom koffie van het hoogste niveau is.”

#01

De Sumatra Honey Processed specialty koffie is een handgeplukte Arabica-koffie uit het noorden van Sumatra, Indonesië. De bessen van deze zeer exclusieve single origin worden met de hand ontdaan van het vruchtvlees. Zo blijft een suikerachtige laag – mucilage – behouden waarin de bonen worden gedroogd. Deze selectieve manier van plukken, de bijzondere verwerkingsmethode en de perfecte branding zorgen voor een spannende, iets kruidige koffie met een volle body, frisse zoete tonen en een afdronk die doet denken aan chocolade en zoete bananen (750 grams verpakking € 21,75).

1616 servies

Speciaal voor de 1616 koffielijn creëerde Bazar een 1616 servies. Opvallend is het koffiekopje, dat ontwikkeld werd in samenwerking met barista’s voor een optimale smaakbeleving. Het ontwerp is een mix van modern en klassiek, wat tot uiting komt in een strak design van het kopje met logo en een krullend oortje. De matte afwerking van het servies sluit mooi aan bij het design van de bonenzak.

1616 Heritage

De exclusieve single origin Bazar 1616 is vernoemd naar het jaar waarin de Nederlander Pieter van den Broecke arriveerde in de Jemenitische stad Mocha en in aanraking kwam met koffie. De stekken van de koffieplant die Van den Broecke mee terugnam naar zijn vaderland, vormen vandaag de dag de basis voor het grootste deel van de wereldwijde koffieproductie. Geïnspireerd door deze historische gebeurtenis reist Bazar de wereld over op zoek naar de meest unieke bonen, plantages en productiemethoden met het idee jaarlijks een nieuwe specialty koffie te selecteren.

Bazar 1616