Alcoholvrij bier: een bewuste keuze

Was een alcoholvrij biertje voorheen voor de BOB en zwangere vrouwen, de laatste jaren heeft het 0.0% biertje het suffe imago van zich afgeschud. Gezondheid, welzijn en nieuwe smaakvarianten maken dat meer mensen bewust kiezen voor alcoholvrij bier. En met de komst van 0.0% is er nu een volwassen alternatief voor bier en frisdranken voorhanden.

Alcoholvrij bier werd bij de introductie in de jaren zeventig van de vorige eeuw enthousiast ontvangen door de Nederlanders. Daarna volgde een dip; decennialang nam 0.0% bier in het bierschap een bescheiden plek in. Maar sinds een paar jaar laten verkoopcijfers een flinke groei zien. Naast speciaalbier is alcoholvrij bier een van de snelst groeiende categorieën in het biersegment. In 2016 werd in bijna 32 procent van de Nederlandse huishoudens alcoholvrij bier genuttigd en steeg de consumptie met 18 procent. Sinds 2010 is de verkoop van alcoholvrij bier zelfs verdriedubbeld.

0.0% groeit hard sinds 2013

AlcoholvrijGrafiek02
Homepage00Visual02